
Koło przyrodnicze z wykorzystaniem metody eksperymentu
Specyfiką zajęć pod nazwą „Koło przyrodnicze z wykorzystaniem metody eksperymentu”, jest poszerzenie wiedzy z zakresu przedmiotów przyrodniczych: geografii, biologii, przyrody, chemii wykorzystując metody eksperymentu i obserwacji. Głównym założeniem realizacji zajęć, jest podniesienie kompetencji kluczowych uczniów, rozwijanie samodzielnego i twórczego myślenia do rozwiązywania problemów oraz rozbudzanie wśród uczniów ciekawości poznawania otaczającego świata przyrody. W ostatnich tygodniach uczniowie podczas zajęć badali między innymi wpływ temperatury wody na rozpuszczalność substancji, dokumentowali obserwacje przyrodnicze, obliczali odległości na mapie i w terenie, określali współrzędne geograficzne, dobrze bawili się przeprowadzając doświadczenie „Bańka w bańce”, formułując hipotezę oraz skomponowali ekoharbatę z kwiatów polskich pół, poznając przy tym ich właściwości.
Zachęcamy wszystkich do przeprowadzenie eksperymentu „Bańka w bańce” i wspólnej zabawy w domu.
Do eksperymentu potrzebujemy: ¾ szklanki wody, 1 łyżeczkę cukru, 2 łyżeczki płynu do mycia naczyń, słomkę do napojów.
Przebieg doświadczenia: Do szklanki z wodą wsypujemy cukier i dokładnie mieszamy łyżeczką. Następnie dolewamy płyn do mycia naczyń i powtórnie wszystko dokładnie mieszamy. Gładką powierzchnię, np. blat stołu zwilżamy przygotowanym płynem. Teraz bierzemy słomkę, moczymy ją w szklance z naszą miksturą i staramy się wydmuchać bańkę w miejscu na stole, które wcześniej sobie przygotowaliśmy. Jeśli udało nam się stworzyć pierwszą bańkę przyczepioną do stołu, ostrożnie wyciągamy z niej słomkę, ponownie zwilżamy ją płynem, „wbijamy się” w pierwszą bańkę i próbujemy zrobić „bańkę w bańce”.
Ciekawe, ile baniek będziecie w stanie wydmuchać? Spróbujcie też stworzyć „bańkową konstrukcję”!